⭐ מטרת השיעור:
לפתוח שנה עם מבט אופטימי, המתייחס למצב, אך עוזר למצוא נקודות חוסן וגישה בריאה גם כאשר המציאות הלא פשוטה. להציע ולהכיר להם "עוגנים" מחזקים של מבט חיובי, אכפתיות, שותפות ותקווה.
(למערך פתיחת שנה לחינוך העל יסודי לחצו כאן)
מצגת
מרימים את הראש – מרימים את הדגל על ידי מיטל יהוד
פתיחה – בוחרים להביט בטוב
אפשרות א' לפתיחה:
פתיחת שיחה בכיתה:
"שתפו בדבר קטן או גדול ששימח אתכם במהלך השבוע האחרון?" למי שמתקשה- במהלך החופש?
רושמים את התשובות על הלוח או על לבבות צבעוניים.
– המורה מתייחס למציאות בישראל, ושואל מי מהתלמידים יודע מה זה מלחמת "חרבות ברזל"? מה מדברים בחדשות בחודשים האחרונים?
(המורה יתווך מידע כללי עדכני לגבי המלחמה, בהתאם לגיל הילדים ולמה שעולה בכיתה, אין צורך לרדת לפרטים)
שאלה- אז איך זה שאנחנו עדיין שמחים מכל מה שכתבנו כאן?
גם כשיש מציאות לא פשוטה, חשוב לחפש את הדברים הטובים שמסביבנו ולזכור שאנחנו יכולים לבחור איךלהסתכל על הדברים.
אפשרות ב' לפתיחה:
. צפייה בשיר "כל עוד" של יוני רכטר – על יום ראשון ללימודים.
שיחה של פתיחה
שאלות לשיחה:
- מה נותן לילד שבשיר כח עם ההתחלה של שנה חדשה?
- מה נתן לאבא שבשיר כח?
- מתי הרגשתם חשש , ואבא או אמא נתנו לכם תחושת ביטחון?
- מה לדעתכם פירוש המילים "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע"? (זהו ציטוט שיוני רכטר לקח)
לב הפעילות: סיפורים שמרימים את הלב
מציגים לתלמידים סיפורים קצרים על מעשים טובים מהתקופה האחרונה, אפשר במליאה בכיתה.
המלצה: לאפשר עבודה בקבוצות, לתת לכל קבוצה סיפור אחד או את מכלול הסיפורים(תלוי בגיל ובזמן), ולהשיב על שאלות המתייחסות לסיפורים, ולהציג במליאה :
– סיפור 1 – המכתבים של ילדי בארי
ביום הראשון של בית הספר, הילדים בקיבוץ בארי הגיעו עם קלמרים, ילקוטים… וגם עם מכתבים.
הם כתבו מכתבים לחיילים ששומרים עליהם ואיחלו להם בריאות וחוזק.
אחד הילדים כתב: "תודה שאתה שומר עלינו. אתה הגיבור שלי."
שאלות לדיון:
- מה הרגשתם כששמעתם את הסיפור?
- מה לדעתכם הרגישו החיילים שקיבלו את המכתבים?
– סיפור 2 – סבא וסבתא במדים
קבוצה של סבים וסבתות באשקלון באו לבשל כל בוקר לחיילים בבסיס הקרוב.
הם אמרו: "אנחנו לא יכולים להילחם – אבל אנחנו יכולים לתת אהבה דרך האוכל."
שאלות לדיון:
- האם גם אתם מכירים מישהו מהמשפחה שעוזר למען אחרים?
- מה לדעתכם מרגיש חייל שמקבל אוכל חם מסבתא שהוא לא מכיר?
– סיפור 3 – הילדים שנטעו תקווה
קבוצת ילדים בקיבוץ כרם שלום, יחד עם המבוגרים, יצאה לנטוע עצים.
המורה אמרה להם: "כל עץ שניטע – הוא סימן שאנחנו לא מפחדים, ואנחנו בונים את העתיד."
שאלות לדיון:
- מה זה אומר "לנטוע תקווה"?
- איך עץ יכול לספר סיפור של אומץ?
סיפור 4 – הילד והתחפושת
ילד בן 9 מקריית שמונה התחפש לגיבור־על וחילק סוכריות לחיילים.
כששאלו אותו למה, הוא אמר: "אם אני מצליח לגרום להם לחייך, עשיתי את שלי."
שאלות לדיון:
- האם לפעמים מעשה קטן כמו חיוך או ממתק – עושה שינוי גדול?
- איזה גיבור־על אתם הייתם רוצים להיות?
–
אז מה לעשות?
כותבים על הלוח את הציטוט מספר משלי י"ב, כ"ה:
"דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ יַשְׁחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה." (הסבר מילולי- כשיש בלב דאגה, כדאי לשתף ולשוחח על זה, ואז לעשות משהו טוב שיגרום לשמחה)
מה עושים כשקשה? או כשעצוב? אחרי ששיתפנו ושוחחנו על מה מטריד אותנו. איך אפשר להתמודד עם העצב או הדאגה
דיון על שלוש דרכי תגובה לצער ואיך זה משפיע עלינו ועל הסביבה:
1. להתעלם
2. להיות עצוב
3. לעשות משהו טוב
לסכם- התעלמות לא באמת מעלימה. להיות עצוב לא מועיל לי ולא לסביבה. לעשות משהו טוב, כמו שראינו בסיפורים שלמדנו על תושבי בארי או כרם שלום. זה גם עוזר לאחרים וגן משמח אותנו ומחזק אותנו.
איך נוכל לעשות משהו טוב?
אפשר להציע לכיתה להכין יוזמה כיתתית: שלט עידוד, קופסת ברכות, תרומה וכו'.
סיכום ומשימה להמשך והשראה כיתתית:
שיר: "לא תנצחו אותי" יהודם גאון וחיילות צה"ל –
דיון:
– מה הרגשתם כששמעתם את השיר?
– מה זה אומר "לא תנצחו אותי" עבורכם?
פעילות: לחלק את התלמידים לזוגות או קבוצות ולתת משימה להפנמה והשראה:
כל צמד או קבוצה מקשטים וצובעים משפט מחזק או ציור מעורר תקווה והשראה – ויוצרים יחד לוח השראה כיתתי לפתיחת השנה.



