מערך שיעור – שנתיים למלחמת חרבות ברזל: לדעת, להבין, לפעול (למערכי שיעור מותאמים לעל יסודי לחצו כאן)
כיתות: ג–ו | משך: 60–75 דק׳
דגש: ידע היסטורי, פעילות חקר, היכרות גיאוגרפית, ערכי עמידה, תקומה וחוסן.
מטרות השיעור
- תיווך מידע בדבר האירועים המרכזיים במלחמת חרבות ברזל.
- שיתוף וגילוי אמפטיה. לכאב ולאסון בארועי הטבח ב7 באוקטובר, לדאגה לחיי החטופים, ולשלום החיילים.
- הבנת הישגי צה"ל באמצעות ציר ניצחונות חלקי.
- פיתוח חוסן אישי וקהילתי דרך לימוד על עמידה והתגברות.
- היכרות וידיעת מפת הארץ.
-
פתיחה – חידון ידע (10 דק׳)
שאלות: (ניתן לקיים חידון כיתתי, או לתת לתלמידים להשיב על דפי שאלות)
- באיזה חג פרצה מלחמת חרבות ברזל?
- מי יזם את המתקפה ב־7.10.2023?
- מהי מנהרה תת־קרקעית ולמה היא משמשת?
- אילו שני ארגונים פעלו נגד ישראל במקביל במלחמה זו?
- מה פירוש המושג "חטופים"?
- איזו פעולה מוצלחת של צה״ל קיבלה את הכינוי "מבצע הביפרים"?
- מהו "נמר" בצה"ל? (רכב ממוגן לחימה)
- בזכות איזה מאכל ניצלה רחל מאופקים מהמחבלים? (עוגיות)
- איזה הר עם שלג הצטרף לשטח ישראל? (החרמון הסורי)
- איך קוראים לגוף ששולח הודעות סמס כשיש חשש לירי טילים? (פיקוד העורף)
-
מה אני מרגיש?
לפזר כרטיסי רגשות ובהן, חשש, פחד, צער, שמחה, גבורה, אומר, התגברות, סקרנות, אי וודאות, צחוק, חרדה, געגוע, גאווה, גבורה.
לבקש ממתנדבים לבחור כרטיס ולשתף במשפט המתייחס לתחושה אישית מאותה שבת או לגבי החטופים.
3. ציר (חלקי) של הניצחונות (15 דק׳) –
להכין מראש כרטיס לכל אחת מהנקודות. ולהזמין תלמידים לסדר ציר זמן על גבי הרצפה.
- עצירת ההסתערות – הדיפת המחבלים והצלת אזרחים (7–8 באוקטובר 2023)
- מבצע הביפרים – פגיעה מתואמת במאות מחבלים באמצעות אמצעי קשר ממולכדים (ספטמבר 2024)
- שחרור חטופים – גל ראשון (נובמבר 2023)
- פגיעה במנהרות ראשיות של חמאס (דצמבר 2023)
- חיסול מוחמד דף – ראש הזרוע הצבאית של חמאס (13 ביולי 2024)
- חיסול בכיר חיזבאללה (פועד שקור) – תקיפה סמוך לביירות (30 ביולי 2024)
- חיסול בכיר חיזבאללה (חסן נסראללה) – תקיפה ממוקדת במטה בביירות (27 בספטמבר 2024)
- חיסול יחיא סינוואר – מנהיג חמאס ברצועה (16 באוקטובר 2024)
- מבצע "עם כלביא" – פעולה משולבת של יחידות מיוחדות בהובלת צה״ל, במענה לאיום האיראני (יוני 2025)
- פעילות חקר – “דסק כתבים” (15 דק׳)
הכיתה תחולק לקבוצות, כל קבוצה מקבלת דף מידע קצר, מכינה דיווח חדשותי של 3–4 משפטים ומציגה לכיתה.
הנושאים לקבוצות:
- מבצע הביפרים – איך הטעו את האויב באמצעי קשר.
- צוות קלמנזון – לוחמים שפעלו תחת אש להצלת אזרחים.
- מבצע חץ הבשן – תקיפה רחבה של מטרות חיזבאללה בסוריה ובלבנון.
- מבצע עם כלביא – פעולה משולבת של יחידות מיוחדות.
- פעילות התמצאות במפה (15 דק׳)
כל תלמיד מקבל מפה אילמת עם 15 נקודות ציון מסומנות (ללא שמות). משימה: למלא ליד כל נקודה את השם המתאים.
- רשימת מקומות: מטולה, קריית שמונה, נהריה, צפת, טבריה, עפולה, חיפה, תל אביב, אשדוד, אשקלון, שדרות, קיבוץ בארי, קיבוץ נחל עוז, נתיב העשרה, מעבר ארז.
לסיכום חלק זה: הצגת המפה המלאה על הלוח והסבר קצר על כל מקום.
- סיום – החיטה צומחת שוב (10–15 דק׳) השמעת השיר “החיטה צומחת שוב” (בית אחד ופזמון).
- דיון קצר על המסר: תקומה אחרי חורבן, בנייה מחדש, חוסן אישי ולאומי.
- פעילות: כל תלמיד מקבל ציור גרעין חיטה וכותב בו:
- עובדה חשובה שלמד היום.
- ערך שהוא לוקח מהשיעור.
- תליית הגרעינים על לוח “זרעי ידע ותקומה” בכיתה.



