צידה למרתון וצדקת הדרך

חלק א' – צידה ליוצאים לקרב

בשבועות האחרונים מאז תחילת המלחמה אנו עדים לגילויים של גבורה, אחדות ונכונות אין קץ לנתינה ולמסירות בקרב כל חלקי עם ישראל. זוהי הזדמנות יוצאת דופן לייצר שיח והעמקה בנוגע לערכים אלו.

בחלק ב' נרחיב את הדיון עם הכיתה בדבר אמונה בצדקת הדרך.

בקישורים הבאים מובאים סרטונים, המתארים ביטויים שונים לאחדות ולמסירות הנפוצים כרגע בעם ישראל. ניתן לצפות בכולם או בחלקם עם התלמידים, ולאחר מכן לדון בכיתה בנקודות העולות מהסרטונים.

גבורה, הקרבה ומסירות

חיילי צה"ל ממתינים לכניסה לעזה

שאלות לדיון בכיתה:

  • מהי הרוח הכללית העולה מדברי החיילים?
  • מה לדעתכם מניע אותם להקרבה ולמסירות? עם אילו מהסיבות ו"החלומות" אותם מעלים חיילי צה"ל אתם מזדהים?

אזרחים מלווים את חיילי צה"ל בדרכם למלחמה

שאלות לדיון בכיתה:

  • מהו המסר הכללי של הסרטון?
  • מה לדעתכם מרגישים האזרחים בדרכם לחזית?
  • מה הייתם רוצים לומר לחיילים בנגמ"שים?
  • מדוע לדעתכם נבחר דווקא השיר "אין לי ארץ אחרת" ללוות את הקליפ? כיצד מתכתב השיר עם דבריה של גולדה מאיר, אותם ציטט הנשיא ביידן בנאומו: "הנשק הסודי של ישראל הוא, שאין לנו מקום אחר ללכת אליו"?

מה מחבר בינינו?

השיר 'מולדת' של חנן בן ארי

שאלות לדיון בכיתה:

  • מהן תחושותיכם לנוכח השיר והתמונות המלוות אותו?
  • מהו לדעתכם הרעיון שעומד מאחורי הפזמון: "שר לך שיר ישן נשאר נאמן"?
  • מדוע לדעתכם בחר חנן בן ארי לסיים את הקליפ בצילום חתונת החיילים, והאמירה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני"?

משימת כתיבה:

להלן מאמרו הקצר של פרופ' יובל אלבשן על "המספר האישי והמספר מאושוויץ". ניתן לחלק לתלמידים את המאמר, ולדון איתם בנקודות העולות ממנו.

  • מהו לדעתו של אלבשן המניע המרכזי לאחדות בעם לאור אירועי השבועות האחרונים?
  • האם לדעתכם מניע זה מספיק כדי לשמר את האחדות והמוטיבציה לאורך זמן?

 סיכום ביניים:

  • בדיון בכיתה ניתן לעמוד על הנקודות הבאות כמניעות את המוטיבציה ורגשות האחדות הלאומיים: תחושת "אין ברירה"; רצון להציל ולנקום על מה שנעשה לנו; תחושת אחדות וסולידריות כללית בין חלקי עם ישראל, השותפים כולם לגורל אחד.
  • בימים אלו הולכת המערכה ומתמשכת, ואין לדעת כמה זמן היא תארך ולאן תתפתח. כיצד ניתן לדעתכם לשמר את המוטיבציה ואת רגשות האחדות, גם כאשר האירוע הופך מאירוע קצר מועד – המנקז אליו עוצמות ורגשות – למעין ריצת מרתון ארוכה וקשה, העלולה לכלול גם ירידות ומשברים? האם גורמי המוטיבציה והאחדות שהובאו לעיל יספיקו לאורך זמן?
  • ניתן לדון עם התלמידים בהצעות שונות לשמירת החוסן האישי והלאומי לאורך זמן.

חלק ב' – אמונה בצדקת הדרך

אז אמר השטן: הנצור הזה איך אוכל לו?!

איתו האומץ וכשרון המעשה וכלי מלחמה ותושייה לו.

ואמר: לא אטול כוחו, ולא רסן אשים ומתג, ולא מורך אביא בתוכו, ולא ארפה ידיו,

רק זאת אעשה: מוחו אכהה ושכח כי איתו הצדק!

כך אמר השטן, וכמו החווירו שמיִם מאימה, בראותם אותו בקומו לבצע המזימה.

(נתן אלתרמן 1970)

לשמיעת השיר "אז אמר שטן" בביצועו של עובדיה חממה

שאלות לדיון בכיתה:

עיינו במילות השיר של אלתרמן, או הקשיבו לשיר ביחד בכיתה.

  • מהי צדקת הדרך עליה מדבר אלתרמן בהקשר לסכסוך היהודי ערבי?
  • האם לדעתכם התחושה כי "אכהה מוחו ושכח כי עימו הצדק" קשורה לצורה שבה השתקפה החברה הישראלית בשנים האחרונות בעיני המרצחים ובעיני עצמה?

משימת כתיבה:

לפני שלוש שנים, התריע האלוף במילואים יצחק בריק כי חוסר האמונה בצדקת הדרך פוגע ברוח הלחימה של צה"ל, ומשפיע על נכונותו למלחמה (ראו בקישור)

  • סכמו את טיעוניו של בריק.
  • האם אתם מסכימים עימו?

סיכום ביניים:

תחושה של חוסר ברירה או רצון לנקמה והצלה הינן תחושות חזקות ומשמעותיות, אולם מטבען הן קצרות מועד. לצורך מאבק ממושך ופיתוח חוסן לאומי, עַם זקוק לאמונה בצדקת דרכו. אמונה זו מביאה ללכידות ולעוצמה. כיצד ניתן לשמר ולטפח רוח זו בחברה הישראלית כיום? כדאי לשמוע את הצעות התלמידים.

הדברים קשורים כמובן בשאלת הזהות היהודית ומשמעותה במדינת ישראל, ועליה נרחיב בפעמים אחרות.

התקווה

שאלות לדיון בכיתה

נקודה חשובה ואחרונה, המאפשרת איסוף כוח ועוצמה בעת משבר, היא התקווה.

צפו בשירו של אריאל הורביץ אני מאמין

  • מהו המסר העולה מהשיר?
  • עם איזה ביטוי יהודי הוא מתכתב?

האם ניתן לקשר בין שיריה של אימו של אריאל הורביץ – נעמי שמר ז"ל – למסרים העולים משירו של בנהּ? הביאו דוגמאות לכך.

להרחבה:

על מסירות ואמונה בצדקת הדרך צפו בנאום הרמטכ״ל לשעבר אביב כוכבי, ״הנני״: