🕯 מערך שיעור לחנוכה – “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך”
לכיתות: ג’–ה’ (למערך המותאם לתלמידי תיכון לחצו כאן)
משך: 45–60 דקות
מטרות השיעור
- להכיר את סיפור חג החנוכה והרקע ההיסטורי למרד החשמונאים.
- להבין את ערכי הגבורה והגאווה הלאומית של המכבים.
- לזהות את נס פך השמן כסמל לתקווה ולניצחון הרוח.
- לקשר בין גבורת המכבים לגיבורי ימינו — לוחמי “חרבות ברזל”.
- לעורר שיח ערכי בעקבות דברי הבעל שם טוב: “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.”
חנוכה-”מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך“ על ידי מיטל יהוד
שלב א – פתיחה (5 דקות)
- כתבו על הלוח "חנוכה"
- שאלו את הכיתה, אילו מילים עולות להן בהקשרו של החג? ורשום סביב.
שלב ב – היכרות עם סיפור חנוכה ההיסטורי (15 דקות)
- חלק לתלמידים את דף הקריאה- ובקש להשיב על השאלות במחברת. (ראה בנספח)
- מי שסיים מוקדם מוזמן צבוע את האיור המצורף.
לפני יותר מ־2,000 שנה שלטו בארץ ישראל היוונים, בהנהגת אנטיוכוס מלך יוון. הם כבשו את ממלכת יהודה ורצו לשנות את אורח חייהם של היהודים. היוונים דרשו מהעם לאמץ את מנהגיהם ואת דרכי החיים שלהם, ואסרו על היהודים לשמור על דרכיהם וזהותם הייחודית. הם הפכו את בית המקדש שבירושלים למקום פולחן לאלים יווניים וניסו לטשטש את התרבות היהודית ואת הקשר של העם למורשתו.
באותם ימים קמה משפחת חשמונאי – משפחת כהנים מהעיר מודיעין – בראשות מתתיהו ובנו יהודה המכבי. הם אספו סביבם לוחמים אמיצים שנקראו “המכבים” ויצאו למרד נגד שלטון יוון. אף שהיו מעטים מול רבים, האמונה בצדקת דרכם והנחישות שלהם העניקו להם כוח גדול. לאחר שניצחו, נכנסו לירושלים, טיהרו את בית המקדש מהפסלים ומהסמלים היווניים, והדליקו מחדש את המנורה משמן טהור שנמצא בכד קטן – פך שמן שהספיק לשמונה ימים. לזכר הניצחון והנס הזה אנו חוגגים את חג החנוכה – חג של אור, גבורה וגאווה לאומית.
השיבו על השאלות בתשובות מלאות במחברת:
- מי שלט בארץ ישראל בזמן סיפור החנוכה?
- מה ניסו היוונים לשנות אצל היהודים?
- מי הנהיג את המרד ומה שמם של הלוחמים?
- מה עשו המכבים אחרי שניצחו?
- למה חוגגים את חג החנוכה עד היום?
שלב ג – דיון על נס פך השמן (10 דקות)
להקראה בכיתה:
לאחר הניצחון, המכבים רצו להחזיר את האור לבית המקדש. הם מצאו פך שמן קטן שהספיק ליום אחד בלבד, אך הוא דלק שמונה ימים. מאז אנו מדליקים נרות חנוכה כדי להזכיר שגם אור קטן יכול לשנות את העולם.
הבעל שם טוב אמר: “מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.”
זו אמירה שמלמדת אותנו שגם מעשה אחד של טוב, אמונה או אומץ – יכול לגרש חושך גדול.
🕯 שאלות לדיון כיתתי:
- מדוע לדעתכם חנוכה הוא חג של אור ולא רק חג של מלחמה?
- מה מסמל האור שאנו מדליקים בנרות?
- למה מניחים את החנוכייה על אדן החלון ולא רק בתוך הבית?
- מה המשמעות של דברי הבעל שם טוב?
- איך אנחנו יכולים להיות “המכבים של ימינו”?
לסיכום: חג החנוכה הוא סיפור על אור מול חושך – גם במובן הפיזי, וגם ברעיוני.
שלב ה – פעילות חווייתית “גיבורי האור של ימינו” (20 דקות)
(מומלץ לכיתות הבוגרות)
אפשרות א – “גיבורי חרבות ברזל”
- פתחו בשאלה: מי הם ה"מכבים" של ימינו?
→ תלמידים יזכירו חיילים, לוחמים, מתנדבים, רופאים, מורים, משפחות מלווים.
כמו המכבים, גם היום יש גיבורים שהאירו לנו באומץ ובגבורה את הדרך – לוחמי "חרבות ברזל"
ניתן להציג סרטון (2 דק') של הדלקת נר חנוכה בכיכר עזה בעיצומה של מלחמה:
- חלקו לתלמידים ציטוטים קצרים מתוך אתר "בחייהם ציוו".
כל קבוצה בוחרת חלל אחד, קוראת את דבריו, ומעצבת “זיכרון של אור"- שם הגיבור
- ציטוט שלו
- משפט שהתלמידים כותבים:
“האור ש____ הותיר – ואותו אנחנו ממשיכים.”
- תלו את העבודות על לוח קיר הכיתה תחת הכותרת:
“מעט מן האור – דוחה הרבה מן החושך.”
אפשרות ב – "הנר שלי והאור של כולם"
כל תלמיד מקבל ציור של נר וכותב/מצייר:
“איך אני יכול להמשיך את אור הגבורה של המכבים ושל גיבורי ימינו?”
🧾 חומרים נדרשים
- דפי עבודה לתלמידים-מצורף כנספח להדפסה.
- דפי פעילות/נרות לציור.
- טושים, צבעים, דבק.
- גישה לאתר "בחייהם ציוו" או הדפסות ממנו.
- נר סמלי או חנוכייה קטנה להמחשה.
סיפור חג החנוכה
לפני יותר מ־2,000 שנה שלטו בארץ ישראל היוונים, בהנהגת אנטיוכוס מלך יוון. הם כבשו את ממלכת יהודה ורצו לשנות את אורח חייהם של היהודים. היוונים דרשו מהעם לאמץ את מנהגיהם ואת דרכי החיים שלהם, ואסרו על היהודים לשמור על דרכיהם וזהותם הייחודית. הם הפכו את בית המקדש שבירושלים למקום פולחן לאלים יווניים וניסו לטשטש את התרבות היהודית ואת הקשר של העם למורשתו.
באותם ימים קמה משפחת חשמונאי – משפחת כהנים מהעיר מודיעין – בראשות מתתיהו ובנו יהודה המכבי. הם אספו סביבם לוחמים אמיצים שנקראו “המכבים” ויצאו למרד נגד שלטון יוון. אף שהיו מעטים מול רבים, האמונה בצדקת דרכם והנחישות שלהם העניקו להם כוח גדול. לאחר שניצחו, נכנסו לירושלים, טיהרו את בית המקדש מהפסלים ומהסמלים היווניים, והדליקו מחדש את המנורה משמן טהור שנמצא בכד קטן – פך שמן שהספיק לשמונה ימים. לזכר הניצחון והנס הזה אנו חוגגים את חג החנוכה – חג של אור, גבורה וגאווה לאומית.

השיבו על השאלות בתשובות מלאות במחברת:
- מי שלט בארץ ישראל בזמן סיפור החנוכה?
- מה ניסו היוונים לשנות אצל היהודים?
- מי הנהיג את המרד ומה שמם של הלוחמים?
- מה עשו המכבים אחרי שניצחו?
- למה חוגגים את חג החנוכה עד היום?



