משך: 45 דקות
כיתות: ג׳–ו׳
נושא: בעקבות "יום רצח רבין"- אחריות, אחווה, אהבת הארץ ושיח מכבד
(למערך שיעור מותאם לתלמידי על יסודי לחצו כאן)
מטרות השיעור
- להכיר את דמותו של יצחק רבין כמנהיג גיבור ואוהב הארץ.
- להבין מה משמעותם של ערכים כמו אחווה, שיח מכבד ואחריות מילולית.
יום הזיכרון ליצחק רבין – אחריות, אהבת הארץ ושיח מכבד על ידי מיטל יהוד
פתיחה (10 דקות)
הרקע לציון היום- ניתן להסבר והצגה ותיווך של המורה. לפי הבנת הכיתה.
יצחק רבין, יליד ירושלים, חניך בית הספר החקלאי כדורי, חייל ומפקד בפלמ"ח ובצה"ל, רמטכ"ל בזמן הניצחון במלחמת ששת הימים, שגריר ישראל בארצות הברית, ראש הממשלה בזמן מבצע אנטבה, חותם הסכם השלום עם ירדן והסכם הביניים עם הפלסטינאים. דבר שעורר מחלוקת בין אנשים בתוך מדינת ישראל, שכללו הפגנות, שלטים וקריאות קשות מאוד כנגד ראש הממשלה.
במהלך אחת ההפגנות, נרצח רבין בידי מתנקש יהודי על רקע אידאולוגי ופוליטי.
היכרות עם דמותו של רבין
חומר עזר: סרטון "נאום הר הצופים" של רבין, דקה ראשונה
הסרטון כולל התייחסות לגבורת הלוחמים וקטעים בעלי אופי קרבי. מומלץ לצפות מראש ולשקול את התאמתו לגיל ולרגישות התלמידים.
הנחיה למורה:
הציגו לתלמידים את המשפטים הבאים מתוך הנאום:
“המלחמה היא ענין קשה ואכזרי… אך דווקא במלחמה הזו באו לידי ביטוי גילויים מופלאים של אומץ לב, אחווה ורעות.”
“הצבא שלנו איננו רק כוח, אלא ביטוי לייחודו של עם ישראל כולו.”
שאלות פתיחה:
- מה פירוש “אחווה ורעות”?
- מה עלול לקרות בזמן מלחמה? ומה אומר רבין על אופיו המיוחד של צבא הגנה לישראל וחייליו?
- באילו מצבים בבית הספר, אפשר לאמץ את הדברים עליהם מדבר רבין?
פעילות מרכזית (25 דקות)
חלק א – דיון מונחה
“החיילים נלחמו לא רק בזכות הברזל, אלא בזכות האמונה בצדקת דרכם ובאהבה העמוקה למולדת.”
העתיקו את הציטוט מתוך נאומו של יצחק רבין למחברת והשיבו על השאלות:
- למה מתכוון רבין כשהוא אומר לא בסכות הברזל? היכן יש ברזל לחיילים?
- לפי הדברים הללו של יצחק רבין כשהיה רמטכ"ל במלחמת ששת הימים, מה נתן לחיילים כח מיוחד? מה הפך נתן להם "כח על"?
- איך אפשר להראות אהבה למדינה גם בלי להיות חייל?
(לעזור לחברים,לתלות דגל, או מגן דוד, להגיד דברים טובים על המדינה להתנדב, לדבר בכבוד…)
חלק ב – אחריות על מילים (15 דקות)
במידה ויש תנ"ך בכיתה- לבקש מהתלמידים לפתוח בספר תהילים פרק ל"ד פסוק י"ד
“נצור לשונך מרע” (תהילים ל"ד, י"ד)
הסבר למורה: נצור זו מילה נרדפת ללשמור. וכמו נצירה של נשק, הלשון יכולה להיות כלי הורס, פוגע ומסוכן כמו כלי נשק, אם לא משתמשים בה באופן הנכון.
שוחחו בכיתה על הקשר בין "רצח רבין" לבין החשיבות של שמירה על שיח מכבד, במיוחד כשקיימת אי הסכמה.
פעילות:
כל תלמיד יקבל פתק ויכתוב:
- מילה אחת שמחזקת ומאחדת
- מילה אחת שעלינו להיזהר לא לומר לאחרים
אספו את הפתקים, ערבבו והקריאו כמה – ודונו איך מילים משפיעות על אנשים.
סיכום (10 דקות)
שאלו את הכיתה:
- מדוע נקבע יום מיוחד לזכר רצח יצחק רבין? (לזכור וללמוד כמה מסוכנת הסתה, וכיצד עלינו להתנהג כדי שלא יקרה דבר כזה שוב במדינת ישראל)
- האם גם היום אנחנו שומעים אמירות לא מכובדות שיכולות להחשב הסתה ברחוב או בחדשות?
- איך נוכל לשמור על שיח מכבד בבית הספר?



