מערך שיעור: "בן־גוריון ואנחנו – לבחור ולפעול בערכים"
שכבת יעד: כיתות ד׳–ו׳
משך השיעור: 45–50 דקות
מטרות השיעור
- להכיר את דמותו ופועלו של דוד בן-גוריון כמנהיג וכאדם ערכי.
- לזהות ערכים מרכזיים בחייו ולמצוא את הקשר בינם לבין חיי התלמידים.
- לעורר השראה ותחושת אחריות אישית וחברתית.
- לעודד בחירה אישית של ערך ותרגומו למעשה יומיומי.
יום מורשת בן גוריון על ידי מיטל יהוד
מהלך השיעור
שלב א׳ – פתיחה חווייתית: "מי אני?" – משחק הרמזים (7-8 דקות)
מטרה: לעורר סקרנות סביב דמותו של דוד בן-גוריון וליצור חיבור רגשי ראשוני.
מהלך:
- נכתבים על פתקים רמזים על דמות מסתורית.
- כל פעם תלמיד אחד ניגש, שולף פתק, מקריא בקול ומנסה יחד עם הכיתה להבין על מי מדובר.
- לאחר כל רמז נעצרים לרגע ושואלים:
- מה הרמז מלמד על האיש?
- אילו תכונות או ערכים ניכרים בו?
הרמזים:
- נולדתי בפולין וקראו לי דוד גרין.
- בילדותי אהבתי ללמוד, במיוחד על ארץ-ישראל, וחלמתי להגיע לשם יום אחד.
- כשהייתי בן 20 עזבתי את משפחתי ועליתי לארץ-ישראל, כמעט בלי לדעת עברית.
- בארץ עבדתי בחקלאות ובשמירה – רציתי לעזור לבנות את הארץ במו ידיי.
- האמנתי שיום אחד תהיה לנו מדינה משלנו.
- כשהמדינה קמה, הייתי זה שקרא את מגילת העצמאות.
- אחרי כהונתי כראש ממשלה עברתי לגור במדבר, בקיבוץ שדה בוקר.
כאשר אחד התלמידים מנחש נכון – מוצגת תמונתו של דוד בן-גוריון.
אפשר לשאול:
- מה הפתיע אתכם בחייו?
- למה לדעתכם בחר לגור דווקא במדבר לאחר שהיה ראש ממשלה?
שלב ב׳ – צפייה מודרכת בסרטון (7–8 דקות)
סרטון: “דוד בן-גוריון לילדים – האיש הקטן עם החלומות הגדולים”
מצורף קישור לסרטון מיחד לילדים של המכון למורשת בן גוריון. צפו והשיבו על השאלות לאחר מכן
הנחיה לפני הצפייה: בקשו מהתלמידים לשים לב במיוחד למה שבן-גוריון עשה – לא רק למה שדיבר עליו.
שאלות להבנת הסרטון לכתיבה במחברות ולדיון לאחר מכן:
- כיצד רואים שבן-גוריון לוקח אחריות כבר בגיל צעיר?
- מה הוא עושה מיד כשהוא עולה לארץ? מה זה מלמד על אהבתו לישראל?
- בן-גוריון הבין שכדי שתהיה עצמאות למדינה – צריך צבא. איך הוא נערך לכך?
- מדוע התעקש בן-גוריון על העיר ירושלים?
- למה התכוון באומרו: “תעזו, תתמידו, תצליחו”?
(דיון קצר: כיצד שלושת המילים הללו רלוונטיות גם לחיינו היום?)
שלב ג׳ – פעילות קבוצתית: הערכים שלנו
פתיחה:
בן-גוריון האמין שכל אדם, גם ילד, יכול לשנות את העולם אם יפעל על-פי ערכים.
נבחר כעת את הערכים שחשובים לנו ונראה איך אפשר להביא אותם לידי ביטוי.
1) בחירת ערכים (5 דקות)
כל קבוצה מקבלת רשימת ערכים:
- לקיחת אחריות
- חריצות
- יוזמה
- אהבת הארץ
- חיבור לשורשים
- חלוציות
- אומץ
כל קבוצה בוחרת 2–3 ערכים שלדעתה הם החשובים ביותר.
2) דיון קבוצתי (10 דקות)
על כל ערך הקבוצה עונה:
- מדוע בחרנו דווקא בערך הזה?
- איך הוא בא לידי ביטוי אצל בן-גוריון?
- איך אנחנו יכולים ליישם אותו בחיי היום-יום?
- דוגמה למעשה אחד שנוכל לעשות השבוע על פי ערך זה.
3) הצגת הערכים (5 דקות)
כל קבוצה מציגה ערך אחד ודוגמה למעשה קטן.
אפשר לערוך הצבעה על “ערך הכיתה”.
סיכום:
בן-גוריון האמין שאומץ, התמדה ואמונה בדרך בונים לא רק מדינה – אלא גם אדם.
כל אחד מאיתנו, בבחירות הקטנות שלו, ממשיך את הדרך הזו.
תעזו, תתמידו – ותצליחו.
הצעות להעמקה
- ניתן להרחיב עם משחק תחנות: “מסע חייו של בן-גוריון”.
- אפשר ליצור “חומת חזון” בכיתה עם משפטי השראה של בן-גוריון וציורים של התלמידים.
- בשיעור הבא: דיון קצר – מי הצליח ליישם את הערך שבחר השבוע?
ערכים מרכזיים העולים מן השיעור
- אחריות אישית וחברתית
- אהבת הארץ
- חזון ויוזמה
- שותפות ועשייה משותפת
- התמדה ואמונה בדרך



