מערך שיעור: "בן־גוריון ואנחנו – לבחור ולפעול בערכים" (כיתות ד'-ו')

מערך שיעור: "בן־גוריון ואנחנו – לבחור ולפעול בערכים"

שכבת יעד: כיתות ד׳–ו׳

משך השיעור: 45–50 דקות


מטרות השיעור

  1. להכיר את דמותו ופועלו של דוד בן-גוריון כמנהיג וכאדם ערכי.
  2. לזהות ערכים מרכזיים בחייו ולמצוא את הקשר בינם לבין חיי התלמידים.
  3. לעורר השראה ותחושת אחריות אישית וחברתית.
  4. לעודד בחירה אישית של ערך ותרגומו למעשה יומיומי.

יום מורשת בן גוריון על ידי מיטל יהוד

מהלך השיעור

שלב א׳ – פתיחה חווייתית: "מי אני?" – משחק הרמזים (7-8 דקות)

מטרה: לעורר סקרנות סביב דמותו של דוד בן-גוריון וליצור חיבור רגשי ראשוני.

מהלך:

  • נכתבים על פתקים רמזים על דמות מסתורית.
  • כל פעם תלמיד אחד ניגש, שולף פתק, מקריא בקול ומנסה יחד עם הכיתה להבין על מי מדובר.
  • לאחר כל רמז נעצרים לרגע ושואלים:
    • מה הרמז מלמד על האיש?
    • אילו תכונות או ערכים ניכרים בו?

הרמזים:

  1. נולדתי בפולין וקראו לי דוד גרין.
  2. בילדותי אהבתי ללמוד, במיוחד על ארץ-ישראל, וחלמתי להגיע לשם יום אחד.
  3. כשהייתי בן 20 עזבתי את משפחתי ועליתי לארץ-ישראל, כמעט בלי לדעת עברית.
  4. בארץ עבדתי בחקלאות ובשמירה – רציתי לעזור לבנות את הארץ במו ידיי.
  5. האמנתי שיום אחד תהיה לנו מדינה משלנו.
  6. כשהמדינה קמה, הייתי זה שקרא את מגילת העצמאות.
  7. אחרי כהונתי כראש ממשלה עברתי לגור במדבר, בקיבוץ שדה בוקר.

כאשר אחד התלמידים מנחש נכון – מוצגת תמונתו של דוד בן-גוריון.
אפשר לשאול:

  • מה הפתיע אתכם בחייו?
  • למה לדעתכם בחר לגור דווקא במדבר לאחר שהיה ראש ממשלה?

שלב ב׳ – צפייה מודרכת בסרטון (7–8 דקות)

סרטון: “דוד בן-גוריון לילדים – האיש הקטן עם החלומות הגדולים”

מצורף קישור לסרטון מיחד לילדים של המכון למורשת בן גוריון. צפו והשיבו על השאלות לאחר מכן
הנחיה לפני הצפייה: בקשו מהתלמידים לשים לב במיוחד למה שבן-גוריון עשה – לא רק למה שדיבר עליו.

שאלות להבנת הסרטון לכתיבה במחברות ולדיון לאחר מכן:

  1. כיצד רואים שבן-גוריון לוקח אחריות כבר בגיל צעיר?
  2. מה הוא עושה מיד כשהוא עולה לארץ? מה זה מלמד על אהבתו לישראל?
  3. בן-גוריון הבין שכדי שתהיה עצמאות למדינה – צריך צבא. איך הוא נערך לכך?
  4. מדוע התעקש בן-גוריון על העיר ירושלים?
  5. למה התכוון באומרו: “תעזו, תתמידו, תצליחו”?
    (דיון קצר: כיצד שלושת המילים הללו רלוונטיות גם לחיינו היום?)

שלב ג׳ – פעילות קבוצתית: הערכים שלנו

פתיחה:

בן-גוריון האמין שכל אדם, גם ילד, יכול לשנות את העולם אם יפעל על-פי ערכים.
נבחר כעת את הערכים שחשובים לנו ונראה איך אפשר להביא אותם לידי ביטוי.

1) בחירת ערכים (5 דקות)

כל קבוצה מקבלת רשימת ערכים:

  • לקיחת אחריות
  • חריצות
  • יוזמה
  • אהבת הארץ
  • חיבור לשורשים
  • חלוציות
  • אומץ

כל קבוצה בוחרת 2–3 ערכים שלדעתה הם החשובים ביותר.

2) דיון קבוצתי (10 דקות)

על כל ערך הקבוצה עונה:

  1. מדוע בחרנו דווקא בערך הזה?
  2. איך הוא בא לידי ביטוי אצל בן-גוריון?
  3. איך אנחנו יכולים ליישם אותו בחיי היום-יום?
  4. דוגמה למעשה אחד שנוכל לעשות השבוע על פי ערך זה.

3) הצגת הערכים (5 דקות)

כל קבוצה מציגה ערך אחד ודוגמה למעשה קטן.
אפשר לערוך הצבעה על “ערך הכיתה”.

סיכום:

בן-גוריון האמין שאומץ, התמדה ואמונה בדרך בונים לא רק מדינה – אלא גם אדם.
כל אחד מאיתנו, בבחירות הקטנות שלו, ממשיך את הדרך הזו.
תעזו, תתמידו – ותצליחו.


הצעות להעמקה

  • ניתן להרחיב עם משחק תחנות: “מסע חייו של בן-גוריון”.
  • אפשר ליצור “חומת חזון” בכיתה עם משפטי השראה של בן-גוריון וציורים של התלמידים.
  • בשיעור הבא: דיון קצר – מי הצליח ליישם את הערך שבחר השבוע?

ערכים מרכזיים העולים מן השיעור

  • אחריות אישית וחברתית
  • אהבת הארץ
  • חזון ויוזמה
  • שותפות ועשייה משותפת
  • התמדה ואמונה בדרך