בכל הדורות ובכל התקופות המשפחה היא העוגן והבסיס של היחיד. הדבר נכון שבעתיים כאשר עוסקים בחברה הישראלית ובדור שלנו.
נושא המשפחה כולל התייחסות להיבטים חברתיים שונים וביניהם מבנה המשפחה, קשרי נישואים, קשרי הורים ילדים ועוד. אתם מוזמנים לבחור את הנושא המתאים לכם על בסיס אופייה של הכיתה, ולדון בו לקראת יום המשפחה.
״יום האם״ ו״יום המשפחה״
בכל שנה בתאריך ל׳ בשבט – יום פטירתה של הנרייטה סאלד – מצוין בישראל בכלל ובמערכת החינוך בפרט ״יום המשפחה״.
על ״גלגוליו״ של יום זה עד לקביעת התאריך ל׳ בשבט, ניתן לקרוא כאן.
בעבר נקרא היום ״יום האם״, אך בעשורים האחרונים שונה השם ל״יום המשפחה״.
- מדוע לדעתכם שונה שמו של היום?
- האם אתם חושבים כי השינוי נכון או שגוי? נמקו.
- האם לדעתכם השינוי שנעשה בתפיסה בין יום האם ליום המשפחה, הוביל לפגיעה במעמדה של האם / האישה? נמקו.
״מה זאת אהבה?״
צפו בסרטון הזה, בו מסביר הרב חיים נבון על ספרו ״שיעורי בית״, ומציג את גישתו בנוגע לזוגיות, מיניות ומשפחה.
- מה דעתכם על הנתונים הנוגעים למשפחה ולילודה בעולם המערבי המוצגים בסרטון?
- מהן לדעתכם הבעיות שעלולות להיווצר בעקבות הנתונים הללו?
- בסרטון מתאר הרב נבון את הפער בין טבעת הנישואין העתיקה מהקהילה היהודית בפראג לבין טבעות האירוסין והנישואין בימינו. מה דעתכם על הסברו של הרב להבדל זה?
- הרב נבון דיבר על שתי גישות ביחס לזוגיות ולמשפחה: מודל של ״חוזה״ ומודל של ״ברית״. הסבירו את שני המודלים. עם איזה מן המודלים אתם מזדהים יותר? נמקו.
צפו בקטע מתוך הסרט ״כנר על הגג״, בו טוביה – היהודי המסורתי של סוף המאה ה-19, שהתחתן עם אשתו גולדה ב״שידוך״ שנקבע עבורם –מתוודע לאהבה הרומנטית שחשה בתו הודל למהפכן סוציאליסט. האהבה הרומנטית, השונה מזו שהניעה את טוביה וגולדה להתחתן, מובילה את טוביה לשאול את אשתו ״האם את אוהבת אותי"?
- מה דעתכם על תשובותיה של גולדה לשאלתו החוזרת של טוביה ״האם את אוהבת אותי?״
- איזו מהאהבות חזקה יותר לדעתכם, זו של הודל או זו של הוריה? נמקו.
- האם לדעתכם הן סותרות זו את זו, או משלימות אחת את השניה?
- בסרטון הקודם התייחס גם הרב נבון לפער בין סוגי האהבות. מהי גישתו? האם אתם מסכימים איתה? נמקו.
על קשר בין-דורי
בפתיח עסקנו במעבר מ״יום האם״ ל״יום המשפחה״. בדרך כלל במשפחה הישראלית, ובשונה מחלקים נרחבים מהעולם המערבי, ישנם עוד גורמים במשפחה מלבד ההורים: אחים ואחיות; דודים ודודות; סבים וסבתות.
- חשבו: מה ההבדלים בין סוגי הקשרים בין המרכיבים השונים של המשפחה שמנינו לעיל? מה מקבלים ונותנים בכל אחד מסוגי הקשרים הללו?
- האם אתם רוצים לשתף במליאת הכיתה על חוויה מיוחדת / קשר מיוחד שיש לכם עם מי מבני המשפחה? במה זה שונה מאשר הקשר עם ההורים?
צפו בסרטון הזה ו/או בסרטון למטה, העוסקים בתכנית הטלוויזיה ״שמונים וארבע״, בה הוקם גן ילדים במסגרתו בחלק מהזמן הילדים מבלים עם אנשים שגרים בבתי אבות.
- מה דעתכם על הפרויקט?
- מה לדעתכם מקבלים ונותנים בגן כזה הילדים, ומה המבוגרים?
- בעבר, יותר מאשר היום, היו משפחות בהן הסבים והסבתות עברו לגור עם ילדיהם ונכדיהם לעת זקנה. האם אתם חושבים כי המודל הוותיק טוב יותר או טוב פחות מהמודל הרווח כיום, בו המבוגרים עוברים לגור בדיור מוגן? נמקו.
פעילות סיכום
כתבו מכתב לבן משפחה, ובו כתבו את הרגשותיכם ומחשבותיכם בנוגע לקשר שלכם עד עתה, וכיצד ברצונכם לחזק אותו.



