חלק א: אלתרמן-האיש והמשורר
נתן אלתרמן (1910-1970) נחשב כאחד מגדולי המשוררים בתולדות מדינת ישראל. מאות משיריו הולחנו ורבים מהם הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית. גם אלפי השירים והמאמרים שכתב, שלא זכו ללחן משמשים עד היום כמקור לציטוט, השראה והעמקה.
אלתרמן, כתב שירים על כמעט כל נושא אפשרי בהוויה האנושית :אהבה ומשפחה, תיאורי נוף ומסע, תחושות ורגשות, שירי ילדים ושירי מחזות, אולם יותר מכל הוא נודע כמי שהיה סוג של פס הקול שליווה את הימים הסוערים של תקומת ישראל מאז שנות השלושים ועד סוף שנות השישים של המאה הקודמת. שיריו של אלתרמן, שהזדהה כל ימיו עם דרכו של בן גוריון ונחשב לאחד המקורבים אליו ביותר, פורסמו בדרך כלל בעיתון "דבר" ונודעו כשירי "הטור השביעי". המונים חיכו מדי שבוע לקרוא את שירתו בה הובעה השקפתו על ארועי השעה.
במלאת 55 שנה לפטירתו בכ' באדר תש"ל (28.3.1970) נעיין בכמה משיריו. לא מעטים משיריו משולבים בתוכניות הלימודים השונות בספרות ואחרים יכולים לסייע מאוד בלימוד ארועי ההיסטוריה וגם לעורר מחשבה לגבי ארועי ההווה.
- צפו בסרטון קצר על קורות חייו של אלתרמן.
- לאתר נתן אלתרמן המרכז חומרים שונים על חייו ויצירתו.
שאלות לדיון: האם אתם מכירים כיום משוררים המביעים באופן שיטתי את דעתם על עניני השעה? מדוע לדעתכם תופעה זו כיום נפוצה פחות מבעבר ומה הסיבה לכך? (בניגוד לעבר כיום יש בארץ רק משוררים בודדים המתבטאים בקביעות בעניני השעה כמו צור ארליך)
חלק ב: אלתרמן – עבר, הווה, עתיד
לפניכם רשימה של עשרה שירים מולחנים של אלתרמן העוסקים בארועים שונים הקשורים לתקומת ישראל. מומלץ להשתמש ברשימה זו כעזר ללימוד הארועים השונים. בחלק מהמקרים הוספנו הערות, הצעות לדיונים והפניות למקורות נוספים.
אנשי העלייה השניה
אלתרמן, איש תנועת העבודה שנוסדה למעשה בימי העלייה השנייה ראה את עולי עלייה זו (1904-1914) כמי שתרמו תרומה משמעותית ביותר לכינון התקומה הציונית.
- צפו בשיר (שנכתב בשנות החמישים)
- (השיר בלחן שונה ששרו אנשי להקת חיל האוויר)
דונו בכיתה מהם ההשגים של אנשי העלייה השנייה עליהם מצביע אלתרמן? מה המסר אותו ביקש להעביר במילים "בני אדם משונים מאוד"? מה משמעותו של מסר זה לדורנו?
אל תתנו להם רובים או שלום על הרובים
על רקע אימי מלחמת העולם הראשונה כתב אלתרמן בשנת 1934 את אחד השירים הפצפיסטים ביותר בתולדות השירה העברית "אל תתנו להם רובים" (על הרקע לכתיבת השיר. יש לשים לב שהשיר עלול להיות מורכב במסריו ולבדוק התאמתו לכיתה).
ארבע שנים מאוחר יותר, בימי המרד הערבי של שנת 1938 והקמת יחידות המגן והלחימה של הישוב העברי כתב אלתרמן את השיר "שלום על הרובים" שמשמש עד היום כאחד המרשים הידועים ביותר של צה״ל.
- דונו בכיתה מתי לפי אלתרמן יש להמנע מ"לתת להם רובים" ומתי חיוני להשיג "שלום על רובים"? מה ניתן ללמוד מכך לימינו?
שיר העמק
בשנת 1934 כתב אלתרמן את המנון ההתיישבות בעמק יזרעאל שהפך לאחד השירים המזוהים ביותר עם המפעל הציוני.
- דונו בכיתה: מה טיב השילוב בין התיישבות וביטחון עליו מצביע אלתרמן? מה ניתן ללמוד מכך להיום?
שיר בוקר
שיר בוקר נכתב על ידי אלתרמן בשנת 1932.
- דונו בכיתה: מה הם המשימות המוטלות על החלוצים על פי אלתרמן? מה ניתן ללמוד מהחיבור בין המילים ללחן ביחס לאוירה שהתקיימה באותה עת בקרב בני הישוב היהודי בארץ? האם אוירה זו קיימת גם כיום? מדוע?
ראו ביצוע בן זמננו של השיר בידי תלמידי "רגבים": רשת בתי ספר חקלאיים
- מה המסר אותם מבקשים התלמידים להעביר באמצעות השיר?
על אם הדרך
השיר נכתב על רקע ימי השואה וההעפלה לארץ.
- לדיון בכיתה: לאילו פרקים בהיסטוריה היהודית רומז אלתרמן בבתים השונים של השיר? כדאי להעזר בכתבה זו.
- מהו כיוונה של ההיסטוריה היהודית לפי אלתרמן ומה ניתן ללמוד מכך לימינו?
נאום תשובה לרב חובל איטלקי
השיר נכתב על רקע ימי "ההעפלה". על הנסיבות שהביאו לכתיבת השיר ראו כאן.
- לדיון בכיתה: לאילו ארועים בתולדות ההעפלה רומז אלתרמן? את מי כיום ניתן להגדיר כאלו "הנושאים את עמם עלי שכם"?
מגש הכסף
השיר נכתב בידי אלתרמן מיד עם ראשיתה של מלחמת העצמאות במעין נבואה מצמררת על העומד להתחולל בארץ בשנה הקרובה. לביצוע בידי יהורם גאון צפו בסרטון. למילות השיר ראו כאן.
- לדיון בכיתה: מה המסר המרכזי אותו ביקש אלתרמן להעביר בשיר? מה הדמיון והשוני בין "מגש הכסף" של לוחמי תש"ח ל"מגש הכסף" של לוחמי חרבות ברזל?
אליפלט
אחד משיריו הידועים ביותר של אלתרמן שהפך להיות חלק מהקנון הקבוע של ימי הזכרון.
- לדיון בכיתה: מה ניתן ללמוד מהשיר על מקומו ואישיותו של האדם הפשוט והצנוע? כיצד ניתן ליישם את המסרים העולים מהשיר בחיים האישיים והציבוריים בימינו?
למערך שיעור של משרד החינוך על השיר.
ריצתו של העולה דנינו
אלתרמן לא נמנע מלמתוח גם ביקורת נוקבת על מעשים בעייתים אותם ביצעה לדעתו מדינת ישראל הצעירה. אחד מהשירים הנוקבים ביותר שלו הוא "ריצתו של העולה דנינו" על רקע ימי "הסלקציה בעלייה ממרוקו" בראשית שנות החמישים.
- למילות השיר
- על הרקע לכתיבת השיר ראו כאן
- על סוגיית העליה הסלקטיבית ממרוקו ראו כאן
לדיון בכיתה: מדוע לדעתכם הלחן לשיר זה שונה מסגנונם של הלחנים שראינו בשירים הקודמים? מה המסר של אלתרמן בשיר בדבריו על כך שא-ל עליון רץ עם העולה? מה ניתן ללמוד מכך להיום?
עוד חוזר הניגון
השיר לא נחשב כאחד משיריו הלאומיים של אלתרמן אולם הוא הפך להיות אחד הידועים ביותר ביצירתו. מילים
- לדיון בכיתה: מהם תחושותיכם לשמע השיר? האם אתם מזדהים עם החוויה אותו הוא מבטא?
- האם ניתן לחשוב על המסר הרלוונטי לציבור במדינת ישראל בימים אלו הנובע ממילות השיר ובעיקר מכותרתו :"עוד חוזר הניגון"?
אז אמר השטן
אחד משיריו האחרונים של אלתרמן נקרא "אז אמר השטן". לשמיעת השיר "אז אמר שטן" בביצועו של עובדיה חממה:
אז אמר השטן: הנצור הזה איך אוכל לו?!
איתו האומץ וכשרון המעשה וכלי מלחמה ותושייה לו.
ואמר: לא אטול כוחו, ולא רסן אשים ומתג, ולא מורך אביא בתוכו, ולא ארפה ידיו,
רק זאת אעשה: מוחו אכהה ושכח כי איתו הצדק!
כך אמר השטן, וכמו החווירו שמיִם מאימה, בראותם אותו בקומו לבצע המזימה.
(נתן אלתרמן 1970)
שאלות לדיון בכיתה:
עיינו במילות השיר של אלתרמן, או הקשיבו לשיר ביחד בכיתה.
- מהי צדקת הדרך עליה מדבר אלתרמן בהקשר לסכסוך היהודי ערבי?
- האם לדעתכם התחושה כי "אכהה מוחו ושכח כי עימו הצדק" קשורה לצורה שבה השתקפה החברה הישראלית בשנים האחרונות בעיני המרצחים ובעיני עצמה?
משימת כתיבה:
לפני שלוש שנים, התריע האלוף במילואים יצחק בריק כי חוסר האמונה בצדקת הדרך פוגע ברוח הלחימה של צה"ל, ומשפיע על נכונותו למלחמה (ראו בקישור)
- סכמו את טיעוניו של בריק.
- האם אתם מסכימים עימו?



